Salgs- og leveringsvilkår
Generelt
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer
over
internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven,
forbrukerkjøpsloven,
markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelloven, og disse lovene gir forbrukeren
ufravikelige
rettigheter. Lovene er tilgjengelig på
www.lovdata.no.
Vilkårene i
denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men
oppstiller
partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Innholdsfortegnelse:
- Avtalen
- Partene
- Pris
- Avtaleinngåelse
- Betaling
- Levering
- Angrerett
- Forsinkelse og manglende levering (Kjøpers rettigheter og frist for å
melde krav)
- Mangel ved tjenesten – kjøpers rettigheter og reklamasjonsfrist
- Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold
- Ansvarsbegrensning
- Personopplysninger
- Konfliktløsning
- Endringer
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i
bestillingsløsningen og
eventuelt særskilt
avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtale
mellom
partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp
av varer
mellom
næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger:
Samform AS
Ulvenveien 82E
0581 Oslo
support@samform.no
Tlf. + 47 971 82 920
Org.nr. 929 311 795 MVA
og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som
kjøper/kjøperen.
3. Pris
Prisene oppgitt på nettsidene våre inkluderer merverdiavgift, med mindre annet er oppgitt.
Opplysninger om de totale kostnadene kjøper skal betale, inklusive alle avgifter
(merverdiavgift) og
leveringskostnader samt
spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling
er
foretatt.
4. Avtaleinngåelse
Ved å fullføre en bestilling på vår nettside aksepterer du disse Salgs- og leveringsvilkårene.
En bindende avtale er inngått når vi har bekreftet din bestilling.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i
tilbudet fra selgeren
i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøpers bestilling, og den annen part innså eller
burde ha
innsett at det forelå en slik feil.
Ordrebekreftelse
Kjøper mottar en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter at bestilling er
gjennomført. Det anbefales
at kjøper kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestilling. Er den ikke i
samsvar bes
kjøper ta kontakt med selger så snart som mulig.
5. Betaling
Selger kan kreve betaling for tjenesten fra det tidspunkt den blir gjort
tilgjengelig av
selger til
kjøper. Dersom kjøper bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selger reservere
kjøpesummen
på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som tjenesten gjøres tilgjengelig. Ved
betaling
med faktura, blir fakturaen til kjøper utstedt når tjenesten er gjort tilgjengelig for kjøper.
Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøper, eller dens representant, har fått tilgang til
tjenesten. Hvis ikke
leveringstidspunktet fremgår av bestillingsløsningen, skal selger levere tjenesten til kjøper
uten
unødig opphold.
7. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøper angre kjøpet av tjenesten
i
henhold til
angrerettloven. Kjøper må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen
begynner å
løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag
eller
høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding
er sendt
før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og
meldingen
bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema eller e-post eller).
Selger er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøper uten unødig
opphold, og
senest 14 dager fra selger fikk melding om kjøpers beslutning om å benytte angreretten.
8. Forsinkelse og manglende levering – kjøpers
rettigheter og frist for
å melde krav
Dersom selger ikke leverer tjenesten eller leverer den for sent i henhold til
avtalen
mellom partene, og
dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, kan kjøper i henhold til reglene i
forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve
oppfyllelse, heve
avtalen og/eller kreve erstatning fra selger. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av
bevishensyn være skriftlig.
Kjøper taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig
lenge med å
fremme
kravet.
Heving
Dersom selger ikke leverer tjenesten på leveringstidspunktet, skal kjøper
oppfordre selger
til å levere
innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer tjenesten innen
tilleggsfristen, kan kjøper heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere
tjenesten.
Tilsvarende gjelder
dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøper har
underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tjenesten etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter
leveringstidspunktet som var
avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter
at
kjøperen fikk vite om leveringen.
9. Mangel ved tjenesten – kjøpers rettigheter og
reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved tjenesten må kjøper innen rimelig tid etter at
den ble
oppdaget eller
burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at hen vil påberope seg mangelen.
Dersom tjenesten har en mangel og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på
kjøpers side,
kan kjøper i
henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen
tilbake,
velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve
erstatning fra
selger. Reklamasjon til selger bør skje skriftlig.
10. Selgers rettigheter ved kjøpers
mislighold
Dersom kjøper ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller
loven,
og dette ikke
skyldes selger eller forhold på selgers side, kan selger i henhold til reglene i
forbrukerkjøpsloven
kapittel 9 etter omstendighetene holde tjenesten tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve
avtalen
hevet samt kreve erstatning fra kjøper. Selger vil også etter omstendighetene kunne kreve renter
ved
forsinket betaling og inkassogebyr.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøper betaler kjøpesummen. Er tjenesten
ikke
levert, taper
selgere sin rett dersom hen venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller
annet
vesentlig
mislighold fra kjøpers side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt.
Fastsetter
selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøper ikke betaler innen denne fristen, kan
selger
heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøper ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve
renter av
kjøpesummen
etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli
sendt til
inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
11. Ansvarsbegrensning
Selger påtar seg ikke ansvar for indirekte tap som følge av bruk av tjensten. Selgers ansvar er
begrenset til det beløpet kjøper har betalt for tjenesten.
12. Personopplysninger
Samform AS er behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger. Med mindre
kjøper
samtykker til noe
annet, kan selger, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de
personopplysninger som er
nødvendig for at selger skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøpers
personopplysninger
vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen
med
kjøper, eller i lovbestemte tilfelle.
13. Konfliktløsning
Avtalen er underlagt norsk rett. Eventuelle tvister som måtte oppstå i forbindelse med avtalen
eller bruk av tjenesten, skal søkes løst i minnelighet. Dersom en minnelig løsning ikke oppnås,
skal tvisten løses ved norske domstoler.
Klager rettes til selger innen rimelig tid. Dersom dette ikke fører frem, kan kjøper ta kontakt
med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 400
eller
www.forbrukerradet.no
14. Endringer
Selger forbeholder seg retten til å endre disse Salgs- og leveringsvilkårene. Ved endringer vil
kjøper bli varslet i rimelig tid før endringene trer i kraft.